Exercicis funcions sintàctiques

Encara que distingir en una oració quin és el subjecte i quin el predicat no sol suposar-vos problemes, a vegades us entrebancau a l’hora de determinar quines són les diferents funcions dins cada un dels elements constituents de l’oració. A veure si practicant un poc sou capaços de treure’n l’entrellat!

  1. Llegeix les frases següents i indica si la paraula “roure” és el nucli d’un subjecte:

1. El roure és un arbre majestuós. 2. El roure del bosc de can Mateu era el primer que es veia. 3. Vàrem veure l’únic roure que no s’havia cremat. 4. Quina alegria veure un roure tan alt i verd! 5. Els jardiners van plantar un roure al fons del parc. 6. El roure marcava el límit de les terres de can Mateu.

2. Digues si els conjunts subratllats són el subjecte d’aquestes oracions:

1.La raó era seva. 2. Ahir vàrem recórrer totes les botigues del carrer Gran. 3. La nina passava per la porta principal. 4. M’agrada molt el pa amb oli. 5. Vàrem enviar-los un missatge. 6. Entraven trens cada cinc minuts. 7. Cada estiu menjam melicotons. 8. Els melons madurs són molt gustosos.

3. Indica si el conjunt subratllat fa de somplement directe:

1.Jo duc un anell al dit del mig. 2. El professor escoltava atentament els alumnes. 3. El dependent preparava la comanda. 4. Beveu molta d’aigua! 5. Cal dur el nin al metge a veure què li passa. 6. No ens va sortir bé la confitura de poma i la vàrem haver de llençar. 7. M’han regalat tres llibres. 8. Els nins s’estan menjant el pastís. 9. Quan hem arribat hem saludat la padrina. 10. El teu amic se’n va al Canadà. 11. Les salamandres habiten les aigües pures.

4. Assenyala els complements indirectes:

1.Portarem juguetes als nins. 2. Comprarem llibres per als teus cosins. 3. La pel·lícula presentava la vida dels pagesos. 4. A la Maria li regalarem una bufanda per Nadal. 5. Escriurem la carta als Reis. 6. Varen dur la carta al director. 7. He acompanyat la mare a l’hospital. 8. A nosaltres ens regalarà música. 9. Durem flors al cementeri.

5. Digues si els elements subratllats són complements indirectes o no:

Per jugar a escacs, les persones han inventat al llarg dels temps sistemes prou enginyosos. S’enviaven partides per correu a l’oponent, sovint per telegrama i tot. Al segle XII, sabem que els reis d’Anglaterra enviaven als reis de França les partides a través del Canal. Donaven a missatgers especials els sobres lacrats amb les jugades xifrades. Una partida podia durar anys. Avui dia, l’ús d’Internet permet jugar amb algú a l’altra punta del món en temps real i enviar al contrincant de forma immediata la jugada. Allò que continua igual és el temps invertit per pensar una jugada.


6. Identifica les frases que tenen un atribut (subratlla’l):

1.La nina estava ben quieta per fer la foto. 2. M’agrada aquesta hora de la nit. 3. Em sembla impossible tanta quietud. 4. Toquen les dotze i hi ha silenci. 5. El nou metge pareix simpàtic. 6. Aquest és el moment més esperat de la nit. 7. En Joan és metge. 8. Em compraré un rellotge d’or.

7. Identifica els complements de règim verbal. Recorda que aquest complement és introduït per una preposició que el verb exigeix: A (acostumar-se, dedicar-se, exposar-se, arriscar-se…), DE (parlar, oblidar-se, adonar-se, penedir-se, recordar-se…), AMB ( avenir-se, fer-se, conformar-se…), EN (pensar, confiar, consistir, creure…):

1.Varen accedir als resultats de les proves. 2. Pensaven en qualsevol cosa menys en la feina. 3. Regalarem roses als visitants. 4. No es recorden de nosaltres i no vindran. 5. El president es referia a les solucions possibles. 6. Els guanys de la venda es dediquen a beneficència. 7. S’ha acostumt al fred i a la calor. 8. Només pensen a guanyar doblers fàcilment. 9. La prova consisteix en una llista de preguntes. 10. Durem els animals a la fira. 11. Em referesc a tota la gent que ha vingut.

8. Subratlla els complements circumstancials de les oracions següents i digues sin són de manera, de lloc o de temps):

1.La jove caminava a poc a poc. 2. Va caure damunt una taula. 3. Aniré a Sineu el cap de setmana. 4. Va descansar una bona estona. 5. Va arribar prest a la festa. 6. Va contestar malament. 7. Ha de presentar el treball el mes de maig. 8. Avui he anat a comprar sabates. 9. En aquest racó del món no en trobarem. 10. Escrivia molt bé i va guanyar el premi. 11. Els dilluns els teatres no solen fer funció. 12. Viu a l’altre costat del poble.

9. Subratlla, quan calgui, els complements predicatius de les oracions següents:.

1.La Maria estava cansada. 2. La Maria arribava cansada. 3. En Pau es va fer ric. 4. Semblava espavilat. 5. En Joan respirava fatigat. 6. Duia les sabates noves. 7. Se’n va anar capficat amb les notícies. 8. Això sembla possible. 9. Ell sempre es mostrava distant. 10. En Tomeu es considera un superdotat.

10. Digues quina funció fan els elements subratllats:

1.El nin va posar un cartó de suc i una cullera de plàstica la palangana. 2. Portava el paquet a la casa del seu enemic. 3. La meva tia viu a la muntanya. 4. Sempre arriben cansats. 5. M’agraden els ocells del bosc. 6. Farem un recull de cançons de festa. 7. Vàrem dur el que teníem a na Maria. 8. L’any passat va ploure molt. 9. De tan cansats que estàvem caminàvem a poc a poc. 10. Sempre ens aixecam molt aviat. 11. Volem anar a París. 12. Semblen ignorants. 13. Per sopar menjaré pa amb oli. 14. Aquell jove només sap parlar de futbol.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *