El Dolce Stil Nuovo i Ausiàs March

 

Dolce stil nuovo

·              Moviment renovador que sorgeix a Itàlia a finals del segle XIII com a superació de la tradició trobadoresca.

·              Els poetes que l’integren cerquen l’autenticitat i la sinceritat a l’hora de parlar del sentiment amorós.

·              Contemplen la dama com un ésser superior, ple de virtuts (dona angelicata) i l’estimen espiritualment, des de la distància.

 

AUSIÀS MARCH (1400-1459)

Resultat d'imatges de ausias march

  • Cavaller valencià que participà en diverses campanyes militars amb el rei Alfons el Magnànim. Es casà dues vegades però no tingué fills dels seus matrimonis.
  • Primer escriptor que fa servir el català per a la poesia.
  • Semblances i diferències amb els trobadors:  Es vol distanciar de la seva manera de fer poesia  ( escriu en català, cerca l’autenticitat del dolce stil nuovo) però encara fa servir senyals i alguns referents de l’amor cortès (com el concepte de vassallatge).
  • Diferències i semblances amb el dolce stil nuovo:  Aspira a una relació espiritual amb la seva estimada però cau constantment en l’amor físic i, a més,  les dones de què parla són humanes, amb qualitats i defectes, i el duen al pecat.
  • Característiques de la seva poesia:     

 

1.             Es conserven 128 poemes seus( més de deu mil versos), on parla sobretot de la passió i l’angoixa que li provoca el sentiment amorós.

2.             Teoria amorosa:

  • Ell es considera el més gran amador. Ningú no és capaç d’estimar com ell i per això les seves relacions amoroses sempre són desiguals i aquesta desigualtat li provoca una profunda tristor que li fa desitjar la mort.
  • La seva enamorada és indigna del seu amor perquè és incapaç d’estimar de veres per la seva escassetat d’enteniment. Aquest fet el durà al desengany.
  • Tot i que aspira a l’amor espiritual sempre acaba caient en l’amor físic i aquest fet també el fa patir.
  • El seu amor és tan gran que les paraules no són suficients per manifestar-lo.

 

3.             Classificació de la seva obra:

  • Cants d’amor, on fa servir senyals com Plena de seny, Llir entre cards
  • Cants de mort, adreçats a la seva segona dona.
  • Cants morals, on parla dels seus sentiments i les seves contradiccions.
  • Cant espiritual, adreçat a Déu.

4.          Llengua i estil:

1.    Fa servir un lèxic treballat i precís i una sintaxi força complicada que dificulta, a vegades, la comprensió del poema.

2.    Els principals recursos que utilitza són: l’antítesi, la personificació, la comparació i la metàfora.

3.    Escriu amb estrofes de vuit versos decasíl·labs amb cesura (4+6) amb  una tornada final de quatre versos que, en el cas de la poesia amorosa, inclouen el senyal de la dama.

 

TEXTOS
(Versions actualitzades)

Resultat d'imatges de dama medieval

Així com aquell que desitja menjar

per apagar la seva fam extrema

i veu dos fruits en una bella branca,

i el seu desig anhela igualment tots dos,

no satisfarà el desig fins que hagi elegit una part

de manera que es decanti envers un fruit;

així em passa a mi, estimant dues dones,

però trio per tenir la vida d’amor.

Així com la mar es plany violentament i crida

quan dos vents forts la baten a la vegada,

un de llevant i l’altre de ponent,

i tant dura fins que un vent ha abandonat

la seva gran força davant del més poderós,

igualment dos desitjos forts han combatut el meu pensament,

però la voluntat s’inclina a seguir-ne un.

Jo us el faig públic: estimar-vos honestament.

 

 

Jo temo la mort per no ser-vos absent, perquè amor per mort és
anul·lat, però jo no crec que el meu voler pugui ser vençut per tal
separació. Em fa por el vostre poc voler, que, en morir jo, no
m’oblidi: aquest sol pensament em treu el delit del món perquè,
vivint nosaltres, no crec que pugui succeir.

[Que] després de la meva mort, perdeu la capacitat d’estimar, i
[que] sigui tota convertida en ira! I jo, forçat a partir d’aquest
món, el meu mal serà només no veure-us. Oh Déu! Per què no hi
ha límit en amor, car prop d’aquell jo em trobaria tot sol? Sabria
en quina mesura em vol el vostre voler, [i] podria témer o confiar
en l’esdevenidor.

Jo sóc el més extrem amador, després d’aquell a qui Déu pren la
vida: com que sóc viu, el meu cor no mostra tant de dolor com la
mort per la seva extrema dolor. Resultat d'imatges de amor muerte

 

 

EXERCICIS
 

1.    Quins canvis va suposar el Dolce Stil Nuevo respecte de l’estil poètic dels trobadors?

2.    Creus que la poesia d’Ausiàs March s’acosta més a la dels trobadors o a la dels poetes del Dolce Stil Nuovo? Raona la teva resposta.

3.    Explica el concepte de l’amor i l’enamorada en l’obra d’Ausiàs March.

4.    La dona de la qual parla Ausiàs és com la dona angelicata dels italians? Justifica la resposta.

5.    Com es classifica l’obra d’Ausiàs March? Aquesta classificació parteix de la temàtica que tracten els diferents poemes o d’aspectes més de tipus formal.?

6.    Et sembla complicat avui dia comprendre la poesia d’Ausiàs? En cas que la teva resposta sigui positiva, d’on creus que prové aquesta dificultat?

7.    Quin és el tema central del primer poema que has llegit? En qui estat dedueixes, després d’haver-lo llegit, que es troba el poeta? Explica-ho amb detall.

8.    Quins conceptes sobre l’amor i els enamorats que hem tractat a la part teòrica del tema es veuen reflectits en el segon poema? Posa’n exemples.

Resultat d'imatges de llave medieval

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *