L’habilitació i la metonímia

L’HABILITACIÓ

És la modificació del significat d’una paraula a causa d’un canvi de categoria gramatical: el verb berenar (Ahir vàrem berenar ben tard), per exemple, es converteix en el substantiu berenar (el berenar d’avui no m’ha agradat gaire). Les paraules que han sofert aquest procés s’anomenen habilitades.   Aquest canvi es produeix sense que la forma del mot canviï: berenar (V)- el berenar (N).

Les habilitacions es poden produir entre categories gramaticals diferents, tot i que les més corrents són les següents:

  • De nom a adjectiu: color rosa o taronja, l’ase o la bleda (És tan ase com son pare i tan bleda com sa mare))…
  • D’adjectiu a nom: L’intel·lectual, una manacorina, un diari, una rentadora, un impermeable, el bo/dolent de la pel·lícula…
  • De verb a nom: La cantant, el dinar i el sopar, l’amant, el caminant, un batut, una trobada, el comprovant…
  • De verb a adjectiu: patates fregides, llibre estripat, muntanya nevada, cafè mòlt.
  • De nom propi a nom comú: un binissalem, un miró, un frankfurt, unes xiruques, un túrmix, uns texans, un martini…

LA METONÍMIA

 La metonímia consisteix a designar una cosa amb el nom d’una altra amb la qual té relació. Aquesta relació pot ser de diferents tipus:

  • El continent pel contingut: Es va beure una botella de vi.
  • La part pel tot: Treu el cul d’aquí.
  • La tècnica o l’instrument pel producte: Vaig comprar tres aquarel·les.
  • L’autor per l’obra: Han robat tres Picassos de la galeria.
  • El nom de l’objecte per la proximitat: Duia el coll de la camisa molt brut.
  • El nom per l’origen del producte: Amb el marisc m’agrada beure un penedès blanc ben fresc.
  • L’objecte per la persona: És un dels millors bisturís de la comarca.

Imatge relacionada

EXERCICIS

1.         Indica la categoria gramatical dels mots en cursiva.

  • Tela impermeable
  • Agafa l’impermeable
  • Estic aprenent anglès
  • L’aprenent s’ha posat malalt
  • Estic en contra de l’energia nuclear
  • Sempre em porta la contra
  • Canto perquè estic content
  • No em preguntis el perquè.
  • He rebut una carta urgent.
  • Signa el rebut. 

2.         Subratlla en aquestes oracions les paraules habilitades i indica quin canvi de categoria gramatical ha sofert:

  • Contemplau el blau del cel.
  • El no de la meva mare és definitiu: no hi has res a fer.
  • Ha estat el tercer de la seva categoria.
  • El meu germà ha cremat el rostit.
  • Hem de pensar amb il·lusió en el després.
  • Va anar a un sopar de gala.
  • Els anglesos condueixen per l’esquerra.
  • Una treballadora va patir un accident a la incineradora.
  • El meu pare és viatjant de comerç.
  • Explica’m el perquè de la decisió que has pres.
  • El preu del combustible ha pujat molt.

Resultat d'imatges de gasolina

3.         Descobreix la paraula habilitada de cada una de les frases següents:

  •  Per anar a l’Ajuntament  has d’agafar el set

__________ habilitat com a ___________

  • Jo em prendre un suís

__________ habilitat com a ___________

  • Tenc un blau a la cuixa

__________ habilitat com a ___________

  • El corrent del riu és massa fort

__________ habilitat com a ___________

4.         Escriu dues oracions amb cada una d’aquestes paraules, usant-les  amb categories gramaticals diferents.

 

  • Turquesa………………………………………………………………………………………………………
  • Innocent……………………………………………………………………………………………………….
  • Dictat…………………………………………………………………………………………………………..
  • Berenar………………………………………………………………………………………………………..
  • Tramesa……………………………………………………………………………………………………….
  • Rostit…………………………………………………………………………………………………………..
  • Menjar…………………………………………………………………………………………………………
  • Volant………………………………………………………………………………………………………….
  • Vista…………………………………………………………………………………………………………….
  • Batut……………………………………………………………………………………………………………
  • anglesa…………………………………………………………………………………………………………
  • passat…………………………………………………………………………………………………………..
  • Ignorant………………………………………………………………………………………………………
  • taronja…………………………………………………………………………………………………………
  • bleda……………………………………………………………………………………………………………
  • ruc……………………………………………………………………………………………………………….

Resultat d'imatges de burroResultat d'imatges de mr bean5. Omple els buits amb adjectius procedents de diverses formes dels verbs que trobaràs dins el requadre.  Exemple: Encara que no havia anat a la universitat, era una persona molt instruïda.

créixer, estrènyer, gelar, instruir, ofegar, polir, semblar, variar, xocar.

– Encara que no havia anat a la universitat, era una persona molt …………………….
– La resposta ha estat tan ………………….que tothom ha quedat amb la boca oberta.
– Aquest corredor és molt ………………………… , no hi cap res.
– La meva experiència és molt ………………………….a la teva.
– El padrí sempre anava ben …………………….i endreçat.
– Hem observat una preocupació ……………………………per aquest tema.
– La sopa no és freda, és ……………………………………
– Mai no feia el mateix: era una feina molt …………………………………..
– Avui menjarem pèsols ……………………………….

6. Subratlla les metonímies de les oracions següents i digues de quin tipus són:

  •  Respecta els cabells blancs.
  • Ahir vaig sentir el discurs de la corona.
  • A l’examen d’art vaig haver de comentar un Dalí.
  • És el millor guitarra del pop català.
  • Per tranquil·litzar-se es va fumar una pipa ben carregada.
  • Shakespeare  és una de les millors plomes de la literatura universal.
  • Duia el puny de la camisa molt brut.
  • S’ha menjat dos plats de macarrons.
  • Dins la sala no hi havia ni una ànima.
  • En Joan ja és el primer violí de l’Orquestra Simfònica.
  • Ha llegit Shakespeare durant tot l’estiu.

Resultat d'imatges de shakespeare

 
 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *