Accentuació (I)

Tipus d’accent:

La llengua catalana té dos tipus d’accent: l’obert o greu i el tancat o agut. Hi ha vocals que sempre duen el mateix tipus d’accent i d’altres que en poden dur un o altre segons el seu grau d’obertura:

  • La A duu sempre l’accent obert: demà, serà, ànima.
  • La I/U duen sempre l’accent tancat: dormí, cosí, íntima.
  • La E/O poden dur l’accent obert o tancat segons el seu grau d’obertura:
  • Duen l’accent tancat quan són vocals tancades (i sonen, per tant, com la E/O del castellà): també, carbó.
  • Duen l’accent obert quan són vocals obertes o neutres (i sonen, per tant, diferent de la E/O castellanes): però, entès, pèrdua.

Imatge relacionada

Regles d’accentuació:

S’accentuen:

  • Les paraules agudes acabades en vocal, vocal+s, en o in: demà, arròs, aprèn.
  • Les paraules planes no acabades en vocal, vocal+s, en o in: exàmens, córrer, fóssiu (alerta perquè en aquest cas la U final, pel fet de formar part d’un diftong, no és una vocal sinó una semivocal).
  • Totes les paraules esdrúixoles: màquina, gràcia, període.

No s’accentuen els monosíl·labs, excepte aquells casos que comentarem tot seguit.

Accent diacrític:

 Té la funció de diferenciar paraules que s’escriuen igual i que tenen significat diferent.

 

duen accent NO duen accent
bé, béns (riquesa) be, bens (mamífer/ la lletra b)
déu, déus (divinitat i derivats)
adéu, semidéu..
deu, deus (numeral/ verb deure)
és (verb ser) es (pronom)
mà (part del cos) ma (possessiu)
més (quantitatiu) mes (mes del any/ conjunció/ possessiu)
món (univers) mon (possessiu)
pèl, pèls (vellositat i derivats) repèl, contrapèl… pel, pels (contracció: per+el, per+els)
què (interrogatiu precedit de preposició) que (relatiu àton/ conjunció)
sé (verb saber) se (pronom)
sí (afirmació) si (conjunció/ reflexiu/nota musical)
sòl, sòls (superfície i derivats)
entresòl, subsòl…
sol, sols (astre/només;/adjectiu/verb soler)
són (verb ser) son (fet o les ganes de dormir/ possessiu)
té (verb tenir) te (infusió/ nom de lletra; pronom feble)
ús (acció d’usar) us (pronom)
vós (tractament) vos (pronom feble)

Resultat d'imatges de sol radiante

Particularitats:

  1. Casos de no-coincidència entre paraules agudes, planes i esdrúixoles de la llengua catalana i la castellana:

Diòptria                             futbol                                   xandall                          xassís

cautxú                                xiclet                                    tiquet                             elit

olimpíada                          període                                pneumònia                   hoquei

medul·la                            míssil                                    omòplat                        rèptil

quetxup                             tèxtil                                      quilogram                    torticoli

radar                                  tulipa                                     sandvitx                       vertigen

timpà                                 leucòcit                                  atmosfera                    litosfera

handbol                             voleibol

 

  1. Les paraules compostes solen tenir dos accents fònics (un de principal i un altre de secundari, com ara la paraula economicofinancer):
  2. En les paraules compostes escrites com una sola paraula, només s’accentua el darrer element: fisicoquímic, socioeconòmic, radioteràpia.
  3. Les paraules compostes escrites amb guionet conserven l’accent de cadascun dels elements: despús-ahir, sud-americà.
  4. Les paraules compostes que tenen una paraula amb accent diacrític mantenen també l’accent: adéu, rodamón, subsòl.
  5. Els adverbis acabats en –ment s’accentuen si l’adjectiu femení del qual deriven duu accent gràfic: ràpida/ràpidament, espontània/espontàniament, alegre/alegrement.

 

                                                                   EXERCICIS

1.            Posa accent obert o tancat a les e de les paraules següents:

Tambe, interes, corregue, mantingue, retol, creixer, pesol, rebe, despres, cinque, pergola, termic, volgue, voste, digue, volguereu, estenguerem, perque, angles, medic, portare, ciencia,malbe, compren , premer, anas, exit, presencia, nomes, coneixer, cabe, estrategic, memoria, informacio, canço, tonica, emissio, pero, historia, morfologic, extincio, autocton, tecnificacio, resso, moderacio, aixo, espos, navegacio, estomac, exclos, proleg, avio, imposicio, fenomens, debo, inundacio, propia, opera, fulleto, allo, tombola, ocorrer, modul.

 

 

2.            Posa accent als mots que n’hagin de dur:

 

Parlaven, Ramon, ratoli, llibreta, telefon, cabell, boligraf, ambiguament, perdieu, condicio, lumbalgia, jersei, teclat, neixer, Lluis, memoria, bioleg, informatic, veterinari, hipopotam, olimpiades, manifestacio, conseqüencia, diabetica, cardiac, futbol, basquet, immobil, muscul, absencia, serveix, arros, acid, arbre, princep, epoca, reptil, xandall, creixer, teniem, espes, sabieu,  boligraf, il.logic, fossim, interes , centim, memoria, album, annera, bustia, caricia, caracter, centimetre, nuvol, pages, cantavem, exit, submari, semafor, boiros, proxim, historia, beuran, apren, repos, debil, clinica, castig, paciencia, cinque, caminaran, congres, canço, pais.

Resultat d'imatges de submarí groc

3.            Tria l’opció correcta d’aquestes parelles de paraules:

Són/son pare te/té molta son/són.

Es /és veu que es/és estranger.

Passi pel/pèl carrer del Fum i de seguida trobarà la botiga. Alerta, però,que no li prenguin el pèl/pel

Te/té el costum de prendre el te/té amb pastes.

Si ho fan així déu/deu ser qude no creuen en déu/ deu.

No sabia que/què havia de fer davant la problemàtica que/què se li presentava.

Si/sí volia participar en el projecte havia de respondre que si/sí a la pregunta que li havien formulat.

 

 

4.            Accentua, si cal, i classifica:

Magnetofon, medul·la, atmosfera, tiquet, hipopotam, interes, malbe, esferic, examen, pastis, estatua, compravem, cantaveu, pel·licula, omoplat, historia, sindria, quimica, coixi, elit, submari, helicopter, copia, repos, platan, esglesia, compren, examens, textil, prestec, Gloria, Nuria, Virginia, Polonia, academia, Silvia, Filadelfia, diguessiu, importancia, prudencia, porteria, tenia, xiclet, volia, volien, colonia, industria, patria, blavos, vertigen, angles, frances, negros, tauro, ocasio, reptil, rapid, exces, tecnica, masia, litosfera, burges, anirieu, silencios, tulipa, dia, tia, timo, frenetic, sandvitx, semafor, pneumonia, pesol.

 

Agudes amb accent Planes amb accent Esdrúixoles amb accent Sense accent
   

 

 

 

 

   

 

 

 

 

5.            Accentua correctament aquests textos:

a.   La nostra situacio, tal i com ens va apareixer aleshores, era a penes menys  terrible que quan ens haviem cregut soterrats per sempre mes. No teniem altra perspectiva que la d’esser morts pels salvatges o d’arrossegar entre ells una miserable existencia de captius. Podiem, certament, durant algun  temps, escapar a llur atencio entre les pregoneses dels turons i, en darrer extrem, dins l’abisme d’on acabavem de sortir; pero ens caldria o morir de fred i de fam durant el llarg hivern polar, o revelar finalment la nostra existencia en els nostres esforços per a trobar mitjans de subsistencia.

(E. Allan Poe)

b.   La cosa no te evidentment res de sensacional. Ja a principis del segle XX hom va descobrir clarament la relativitat del curs dels fenomens. Es ben sabut que tot sovint a la terra sorprenem l’existencia d’estrelles que fa un llarg periode de temps que han estat destruïdes. I es que la velocitat de la llum, per be que molt gran, no es infinita. La llum del sol per arribar a la terra tarda, segons la ciencia, vuit minuts. La llum d’una estrella deu vegades mes lluny tardara vuitanta minuts. Ara tot es qüestio de posar zeros.”

La història a l’inrevés. J. Creixells.

c.     T’he promes, gairebe al principi de la meva historia, que quedariem tots dos satisfets… Que jo m’esplaiaria i que tu em perdonaries la vida. Ales­hores potser et va sonar gratuït, no?, pero ara veus que hi ha material sufi­cient com per a fer-ho. I si no, pensa-hi, ¿no es motiu suficient el fet de tenir tan poques coses per a dir d’un periode de nou anys? I es clar que en tindria mes, home… Tot coses domestiques, coses sense cap interes. Coses que si ens posessim a comentar entre tots, de la propia vida, tant si ha estat un exit com un fracas d’acord amb allo que esperavem, ompliriem mes volums que la Gran Enciclopedia Catalana. I que en trauriem? Tots ens quedariem tranquils i cadascu, al final, aniria a cercar entre milers de pagines la propies confessions per veure com havien quedat.

(M. Aritzeta: Quan la pedra es torna fang a les mans)

    d. “La resta d’aquell dia va confirmar les meves primeres impressions, i em va fer pensar que havia trobat el bon cami. A la tarda vam anar a passejar pel caminet que hi havia darrere de la casa, i la meva opinio del bosc va començar a canviar: tenia la seva gracia si s’utilitzava per a activitats purament ludiques. (…) Fins i tot hi vaig trobar un cadaver ja madur de colom, que vaig rebolcar durant uns minuts, fixant-me especialment en aquelles zones de mes dificil acces darrere del coll i de les orelles. Tot plegat, un lloc divertit de visitar, el bosc. No m’agradaria viure-hi, es clar, i ja no hi estava obligat”.

(Peter Mayle, Una vida de gos)Resultat d'imatges de bosque frondoso

 

e. ”Les persones diabetiques han de tenir en compte que hauran de substituir aliments preparats i condiments dolços per altres fets a casa amb edulcorants que no desequilibrin els nivells de sucre a la sang. Atencio a l’hora de menjar caramels, llepolies o begudes refrescants entre hores o substituint menjades: se n’ha de limitar el consum. Per no passar gana, cal menjar a les hores i la quantitat necessaria. Els nins han de fer totes les menjades, a les hores adequades, i berenar moderadament per poder sopar despres. El menjar ha de ser considerat com el que es: una manera de “recuperar el combustible” en companyia d’altres persones. Mai no ha de ser ni un premi ni un castig. Els nins han d’anar incorporant a la seva dieta tot tipus d’aliment. Per aixo, hem d’introduir-los nous sabors progressivament. La millor manera perque s’interessin per aquests aliments es que vegin que les altres persones de la familia en mengen. Quan menjam cereals, triem-los integrals i no hi afegim sucre o mel. El sucre i la mel s’han de menjar amb moderacio. Ah, i recordau de rentar-vos les dents despres de cada menjada. La mel s’enganxa a les dents i provoca caries. Per evitar les flatulencies s’han de mastegar be els aliments i prendre una infusio de camamil·la amb anis estrellat despres de les menjades. Tambe cal menjar amb moderacio aliments com la col, la coliflor, els pesols, els ciurons i les carxofes. I, si en menjam, hem de prendre un iogurt natural de postres. De llet sencera, les persones adultes, si tenen bona salut, en poden prendre, pero, en general, s’aconsella, per ajudar a reduir la quantitat de greixos de l’alimentacio, prendre la llet descremada, sobretot si es te colesterol, diabetis o acid uric. Les dones embarassades, en periode de lactancia o en la menopausa, tambe poden prendre llet sencera per ajudar a absorbir el calci. A casa es poden tenir especies que us agradin, llimona, ceba o alguna vinagreta que serviran per donar-li un toc final al plat i us faran reduir el consum de sal. “

 

 

6.            Accentua el text següent (fixa’t especialment en els casos d’accent diacrític):

Deiem que feien massa soroll. Seria bo que en fessiu un bon us. He tret el be fora del corral. Us ho havia dit? El mon es rodo. Voleu que us digui res mes? Que vols menjar per sopar? Allo que tu vulguis. El nostre mon gira al voltant del sol. Son uns deu nois. Deu n’hi do. Aixo es un os de be. Si que vindre pel teu sant. Beviem un te a la plaça.Ma mare es va trencar un os de la ma dreta. Val mes que em paguis el deute el mes que ve. Parlava pels colzes pero no tenia ni un pel de beneit. No se si va menjar-se tot el pastís o si en va deixar un tros.Li vaig demanar si vindria al cinema amb mi i em va dir que si. Mon pare es el millor pintor del mon.Resultat d'imatges de miquel barceló

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *